2G och 3G näten stängs ner

Mobiloperatörer i Sverige har börjat fasa ut 2G- och 3G-näten. Det innebär att vissa uppkopplade funktioner i bilar, särskilt äldre modeller, kan sluta fungera. 

Varför stängs 2G och 3G ner?

Teknikutvecklingen går snabbt framåt, och äldre nät avvecklas för att ge plats åt modernare och mer effektiva lösningar. Beslutet grundar sig på både tekniska och ekonomiska faktorer, och är i linje med riktlinjer från EU.

Skäl till att 2G och 3G-näten avvecklas:

  • Användningen av 2G och 3G minskar
  • Det är kostsamt att underhålla och uppgradera gamla nät
  • Nya mobilnät, som 4G och 5G, är både snabbare och mer effektiva

När stängs näten ner?

I Sverige har 3G-nätet redan börjat avvecklas, och inom några år kommer både 2G- och 3G-näten vara helt nedstängda.
 

Mer information finns hos Post- och Telestyrelsen: Teknikskifte | PTS

Hur vet jag om min bil påverkas?

Bilbranschen påverkas i hög grad, och det uppskattas att omkring 800 000 bilar kan beröras av omställningen. Om din bil påverkas beror på modellens tekniska förutsättningar och vilka funktioner som finns i fordonet.

eCall - en viktig funktion som kan påverkas

En av de mest kritiska funktionerna är eCall – ett automatiskt nödsamtalssystem som kopplar upp bilen till en larmcentral vid olycka. Systemet finns även som manuell knapp i bilen.
 

Sedan 31 mars 2018 är eCall ett krav inom EU för nya typgodkända bilmodeller. Om systemet endast använder 2G eller 3G, kan det sluta fungera efter nätavvecklingen.

Vad händer om eCall inte fungerar vid kontrollbesiktning?

eCall-funktionen kontrolleras vid besiktning. När näten stängs ner kan vissa fordon inte längre koppla upp sig, vilket påverkar funktionen. En dialog pågår mellan bransch och myndigheter om att detta inte ska ge anmärkning vid besiktning. 
Läs mer hos Mobility Sweden

Andra funktioner som också kan komma att påverkas är:

  • Fjärrstyrning via mobilapp
  • Realtidsnavigation
  • Fordonspositionering och spårning
  • Infotainmenttjänster med uppkoppling

Vad kan jag göra?

Vi förstår att det kan vara svårt att veta om just din bil påverkas. Därför rekommenderar vi att du:

  • Kontaktar din återförsäljare eller biltillverkare
  • Håller dig uppdaterad via PTS eller liknande informationskanaler
  • Undersöker möjligheten att uppgradera viktiga funktioner, som eCall

Du är alltid välkommen att kontakta oss – vi hjälper dig gärna ta reda på vad som gäller för just din bil.